NTB-journalist Arnt Folgerø har en merksnodig kronikk i dagens Aftenposten, som er et sant sammensurium av argumenter som jeg bare må ta tak i.
Kort fortalt så mener han at samfunnet har gått så av hengslene med queer-teori både i “forvaltningen, mediene og rettsvesenet”, at det ikke lenger er plass til den heterofile mannen, fordi hans heterofilitet er et grunnleggende problem i forhold til postmoderne forestillinger om at kjønn kun er oppkonstruerte posisjoner. Hvis jeg forstår ham rett.
Og denne mannlige heterofiliteten er altså så truende at den må slås ned på på de mest idiotiske måter, fordi alt heterofile menn foretar seg i forhold til kvinner kan tolkes som overgrep.
Men så kommer han med eksemplene sine, som med et par unntak verken beskriver det han vil beskrive, enn si er helt overgrepsfrie.
I kantinen til en av Oslos sykepleierutdanningsinstitusjoner er en ung mann i gang med sin første dag som utplassert fra et offentlig kontor der man skaffer jobb til folk som er falt utenfor arbeidslivet. Han står ved disken der den ene kvinnelige sykepleiereleven etter den andre drar seg gjennom matkøen.
- Ja, her er det vel greit å være, sammen med alle de vakre jentene, sier sjefen, også mann, og gir den unge mannen et vennlig klapp på ryggen. Dette ses og høres av to kvinner ved dette offentlige kontoret, den ene psykolog og den andre sosionom. De er med og skal se hvordan den unge mannen klarer seg i jobben som kantinearbeider. I evalueringsmøtet (sic) dagen etter slår de to fast at den sexfikserte atmosfæren i kantinen gjør den uegnet som arbeidssted for den unge mannen.
For det første er det jo litt for lite informasjon her. Og også en viss beskrivelse av hendelsene som ikke nødvendigvis har opplevdes likt fra den andre siden av kantinedisken. “Et vennlig klapp på ryggen”? Ikke vet jeg, men jeg får bilder i hodet av en sånn Hø,hø-karslighet som slett ikke nødvendigvis er så behagelig for “alle de vakre jentene”. Og ikke vet jeg noe mer om dette evalueringsmøtet, men det kan jo ha vært gode grunner for at en sexfiksert atmosfære ikke var så bra for akkurat denne unge mannen?
Så sent som i februar i år kunne man lese at en 41 år gammel mann måtte møte i retten etter å ha nektet å betale en bot på 10 000 kroner for å ha kysset en kvinne på halsen i Østfoldbadet. At menns paringstrang til tider går ut over opptuktelsen, er en historie som har fulgt oss fra tidenes morgen. Men de beskrevne tilfellene viser at uskyldige utslag av denne naturlige trangen er illegitime, ja til og med straffbare i dagens norsk samfunn.
Og det er her altså, at jeg går i svart. Skal man bare måtte finne seg i å bli kysset på halsen av fremmede i Østfoldbadet? Og denne merkverdige henvisningen til paringstrangen som “til tider går ut over opptuktelsen” – vel, da må man kanskje gjeninnføre opptuktelsen via lovverket da, hvis det er helt umulig å styre seg helt aldeles selv, der i badet? “Denne naturlige trangen” til å kysse fremmede kvinner på halsen, selv om de altså har på seg badedrakt, er vel relativt neandertalsk, og jeg trodde jo ellers at det var et stadium vi var ferdig med.
En dom i Nedre Romerike tingrett kan illustrere hva som er sanksjonsgrunnlaget i slike saker. En 45 år gammel mann ble dømt til 21 dagers betinget fengsel og 5 000 kroner i bot for ved høylys dag å ha befølt en 20 år gammel kvinne på baken og på brystene i en pub. Mannen kjente hennes foreldre og angrepet (sic) kom derfor overraskende, går det frem av dommen.
Felles for de nevnte tilfellene er at kvinner har følt seg angrepet, enten fysisk eller psykisk. Og i enden av denne overgrepstankegangen finner vi en voldtektsmann og forestillingen om at det bor en voldtektsforbryter i enhver mann. Mannlig heteroseksualitet er med andre ord synonymt med overgrep, en offisiell virkelighetsforståelse som ser ut til å ha fått sterkt fotfeste, ikke bare i marginale feministiske grupper, men i forvaltningen, i mediene og i rettsvesenet.
At Folgerø finner det så merkelig at en kvinne reagerer å bli befølt på baken og på brystene finner jeg bare trist. Og det er noen ubehagelige insinuasjoner der. Det foregår på pub. På høylys dag. Hm, hadde hun miniskjørt også, kunne man jo få lyst å spørre. Er det greit fordi det foregår på pub? Eller fordi det er på høylys dag? Jeg forstår virkelig ikke hvor han vil med å ville fremheve dette som så rystende.
Og i en verden der det vel ikke akkurat er dette som er de mest slående eksemplene på overgrep eller “at menns paringstrang til tider går ut over opptuktelsen”, så kjennes det også så uendelig smått å bruke tid på dette. Eller å hevde at dette er et kjempeproblem.
16 november, 2008 at 4:20 pm
Folgerø virker mersom en bitter, avvist mann som kaller kvinnemenneskenes rett til å skjelne mellom ønskede og uønskede tilnærmelser fra attraktive og inattraktive menn for skvis av “naturlig, heterofil seksualitet”. Sukk!
16 november, 2008 at 5:16 pm
Ja, det kan du si. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan han kan mene at dette skal være bevis på at menn har det så fælt og at det ikke går an å være heterofil mann lenger! Sinna, blir jeg.
16 november, 2008 at 6:28 pm
Takk!!! Denne kronikken var så merkelig at jeg er bare glad for at du har tatt deg tid til å kommentere den… For en fyr!
16 november, 2008 at 6:32 pm
Denne kronikken er så snurrig, at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Og jeg er ganske overbevist om at han ikke akkurat har beskrevet hele handlingsforløpet i disse sakene han fører som bevis.
For eksempel tror jeg det er lite sannsynlig at en kvinne anmelder en man som BARE sier at han vil ha sex med henne, og ikke noe mer. Der er det garantert mer, som han finner det betimelig å unnlate å nevne.
16 november, 2008 at 6:46 pm
Det var egentlig utrolig vanskelig å kommentere, så rar og sammensauset av alt mulig rart er den. Med grunntanken om at alle menn som så mye som snakker til kvinner blir dratt for retten.
Er jo ikke akkurat som om rettsvesenet klarer å få dømt så mange voldtektsmenn heller, så da har jeg skrekkelig vondt for å tro at det er veldig utbredt at det brukes tid og penger på snerpete damer på nachspiel! Bevisets stilling og påstand mot påstand og alt det der. Men det er altså det han insinuerer, at dette skjer hele tiden.
17 november, 2008 at 7:17 am
Huff, jeg kom over denne kronikken nå i natt, og det er fankern meg noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Og det sier en god del.
En ting er at Folgerø er en bitter mann fordi han ikke får slå an på damene på den riktig maskuline måten. En annen ting er at Aftenposten faktisk setter dette på trykk. Sa jeg Aftenposten? Jeg mente Kuksure Tidende.
17 november, 2008 at 8:30 am
Jeg vet, det er så deprimerende det hele. Og ikke overraskende – en hel haug med meningsfeller i kommentarfeltet i denne “debatten” i dumme, dumme Aftenposten.
17 november, 2008 at 10:22 am
Tja, er det så forferdelig ille at disse synspunktene til kronikøren kommer fram, da? De finnes tross alt der ute. Etter min mening trenger både statsfeminister og dens tilhengere et kritisk blikk i mediene i likhet med mannsjåvinismen og dens forsvarere.
Aftenposten gjør i så måte bare jobben sin i dette tilfellet, uansett hvor dum man mener meningene som kommer fram er.
17 november, 2008 at 10:25 am
Du har forsåvidt helt rett i at det er greit å få alle meningene på bordet sånn at man kan argumentere mot dem.
Men jeg begriper ikke hvem disse statsfeministene er? jeg skjønner det virkelig ikke, setter pris på forklaring.
17 november, 2008 at 10:46 am
I alle dager.
17 november, 2008 at 12:22 pm
Skal man slippe alle synspunkter som finnes der ute til på kronikkplass i Aftenposten da? Nei jeg synes ikke det. Aftenposten som en av landets største, og noen ganger beste, aviser skal selvfølgelig ha de beste kronikkene. Det går fint an å skrive en kronikk som er kritisk til queer-teori uten å blande inn disse idiotiske eksemplene til Folgerø som ikke beviser noe annet enn at noen menn ikke er i stand til å oppføre seg ordentlig
Folgerø og andre med hang til idioti får heller skaffe seg en blogg hvis de vil bli publisert, slik som oss vanlige folk.
17 november, 2008 at 12:28 pm
Ja, det er helt bisarrt at Aftenposten har satt dette på trykk som en kronikk. Ikke som leserbrev en gang. Er det fordi han er journalist, mon tro? Og så lurer jeg ganske mye på om NTB syns det er helt ålreit at en av deres ansatte ytrer sånne tåpeligheter.
Blogg er helt klart å anbefale fremfor Aftenposten for den slags tøys og tøv!
17 november, 2008 at 4:27 pm
Takkogtakk for at du skrev denne posten! Jeg leste kronikken i Aftenposten i går og ergret meg grønn, men hadde ikke tid til å skrive en ordentlig bloggpost om det. Enig med deg i at det mest sjokkerende ved det hele er at han finner det rystende at en ungjente reagerer på at en venn av foreldrene hennes (yack!) beføler henne på puppene og baken. Hvis en kamerat av min far hadde tatt meg på puppene, skal jeg love deg at det hadde blitt månelyst. Dette er det mest kvinnefiendtlige jeg har sett på trykk siden forrige utspill fra Mads Larsen.
Jeg er dessuten overrasket over at en journalist føler seg bekvem med å bruke uttrykket “statsfeminister”.
Videre stiller jeg meg skeptisk til at det å fjerne kjønn fra stillingstitler (kassadame, postmann) på noe vis gjør språket vårt fattigere eller angriper eksistensen av kjønn i samfunnet.
Som Hjorthen reagerte også jeg på at Aftenposten valgte å bruke en helside på dette. Resonnementene hans holder ikke vann, og er som du sier et sammensurium av løse teorier som ikke har noe med hverandre å gjøre.
17 november, 2008 at 4:43 pm
Anathema: dette statsfeminist-begrepet vil jeg gjerne, som deg, både ha forklart og helst utryddet. I tillegg vil jeg som tidligere nevnt gjerne ha en forklaring på det, for som tidligere sagt, jeg forstår virkelig ikke hva det henviser til. Folgerø er som du helt riktig påpekter ute og seiler i Mads Larsen-farvann her.
Arachne har forøvrig også skrevet en veldig bra kommentar til dette i dag: http://www.arachne.no/?p=149
17 november, 2008 at 7:51 pm
Jeg skal stikke tunga mi i munnen på Folgerø neste gang jeg ser ham, så må han sitte og være stille mens han tenker på den uskyldige paringstrangen min.
17 november, 2008 at 7:58 pm
Åh, nye tanker i hodet! Jeg skal ta han på brystet og si “Å, moobs! Fett!” Takk til fr. Martinsen!
18 november, 2008 at 11:31 pm
Vi burde vel egentlig skamme oss, da, som er så lite rause i forhold til naturen at en stakkars mann ikke får kysse kvinnfolk på Østfoldbadet heller, nå. Hvor skal dette ende?
Herrejesus, så pinlig. Men aldri så galt osv: Jeg ble grovt inspirert til å skrive litt selv.
19 november, 2008 at 8:17 am
Jeg så det, bra post!
19 november, 2008 at 2:58 pm
Veldig bra post og totalt lavmål av Folgerø og Åmås.
Enig i at måten man klappes på ryggen kan bety vidt forskjellige ting. Tror også som Iskwew at i de eksemplene som virker mest pussige her er det mye som ikke sies. Å få høre at noen har lyst på sex med en kan være like sjarmerende som det kan være skremmende alt etter omstendigheter og ordvalg.
Statsfeminist må vel være meg det. ..hehe.. Jeg hadde en stakkar som ringte på jobb for et år siden for å klage på et sykehus. Jeg forklarte så godt jeg kunne at hun hadde komemt helt feil sted, at jeg absolutt ikke kunne gjøre noe som helst med saken hvorpå hun forklarte meg at: “Sykehusene er et statlig ansvar, og du er jo staten!”
Men seriøst – vil han ha et samfunn der alle kan klå på alle?
19 november, 2008 at 3:11 pm
“Staten, det er meg”, er jo ellers et populært utsagn, du skal ikke begynne å bruke det litt oftere, da?
Men til saken, jeg aner virkelig ikke hvorfor Folgerø velger seg klåing som kampsak. Hvem i all verden gjør det?
19 november, 2008 at 10:45 pm
Det var et godt spørsmål og jeg skulle ønske Folgerø ville svare på det: Vil du ha et samfunn der alle kan klå på alle?
Jeg tenker på, kanskje Folgerø er i paneldebatter.. kanskje først spørsmål, så tunge? Ah, jeg er så lun og pedagogisk i dag.
19 november, 2008 at 10:49 pm
Kan vi få ham i en paneldebatt, til å snakke om et samfunn med klåing? Å, det hadde vært fint. En halvtime med Folgerø som forsvarer klåing som samfunnsform. Hvem er best som motdebattant, mon tro? Hm, jeg tenker.
19 november, 2008 at 11:03 pm
Jeg vil ha Liza Marklund, men hun bor i Sverige. Kan vi låne henne litt?
19 november, 2008 at 11:10 pm
Riktig. Marklund spør først og så kjører hun tunge. Folgerø syns sikkert det blir deilig. Jeg sender e-post og spør.
19 november, 2008 at 11:18 pm
Hurra! Hun tok pølse-Hansen, vedder på at hun kan ta Folgerø!
25 november, 2008 at 1:30 am
For en ufattelig tåpelig kronikk…
Og “debatten” som følger er ikke særlig mye bedre. *oppgitt*
Blir helt stum av sånne holdninger, er det mulig liksom?
25 november, 2008 at 10:07 am
Jeg syns jo langt på vei Hjorten har det beste poenget – hva har dette tøvet å gjøre på kronikkplass i Aftenposten? Et mysterium.
25 november, 2008 at 3:08 pm
Jeg må innrømme at det i min vennegjeng IKKE er sett på som normal sjekking å kysse damer på halsen i badet eller gå rett på tafsing foran og bak uten samtale og samtykke først. Å bli forurettet over at slikt blir påtalt er litt underlig (og stiller Hr Folgerø i et lys han kanskje ikke vil stå i).
25 november, 2008 at 7:02 pm
Jeg vil jo håpe at det er i de fleste vennegjenger som i din. Jeg har ikke spesielt lyst til å være med i Folgerøs, i hvert fall!
26 november, 2008 at 11:51 am
Hei dere.
Jeg er redaktør for det nordiske nettidsskriftet Trikster – Nordic Queer Journal, og sendte et svar til Arnt Folgerø og Aftenposten som ikke kom på trykk pga. plassmangel. Nå ligger det, hvis noen er interessert, på Triksters blogg under tittelen: Maskulinismens offersang.
26 november, 2008 at 11:54 am
Takk skal du ha, mathias.
22 desember, 2008 at 12:44 pm
Pingene mine kommer visst ikke frem, men denne posten er pinget i NM i snurrige tankerekker 2008.